DM Inspiration Stævner

Dét der foregår før start og efter mål

Det er dér, vi kommer i mål, dér vi hepper, og dér vi snakker om dagens bom og udfordringer over en velfortjent kop kaffe og kage – nemlig stævnepladsen. Et område, som sætter rammerne for løbet, og som er en naturlig del af dét at pakke o-rygsækken og tage til konkurrence. Men hvordan opbygger man den gode stævneplads, for at vi får den gode o-oplevelse? Læs med her, hvor stævneleder ved DM på Bornholm, Troels Christiansen, deler ud af sine tanker.

Af Troels Christiansen, Søllerød OK, stævneleder DM 2022 Bornholm, IOF-event advisor

Det vigtigste i orienteringssporten vil altid være dét, der foregår mellem starttrekanten og mål, dvs. selve løbet. Det gode kort, de gode baner, den spændende natur og den fysiske udfordring.

Men stævneoplevelsen er altså også vigtig, når vi som arrangører skal trække deltagere til vores åbne løb. Med talrige ugentlige klubtilbud i de store klubber, så må der gerne ligge en god oplevelse i at tage til løb i weekenden og lokke klubkammeraterne med. Måske har du i denne forbindelse bemærket, at der kan være forskelle på stævnepladser? Det er det denne artikel handler om: stævnepladserne.

Der er naturligvis forskel på løbsstørrelser. Fra de mindste med ca. 100 deltagere til Påskeløb med ca. 2.000 deltagere, som stiller helt andre udfordringer ift. logistik. I det følgende er taget udgangspunkt i DM 2022 på Bornholm med ca. 900 deltagere inkl. arrangører.

DM 2022, Bornholm

Det var ikke den letteste løsning vi i Søllerød OK havde valgt: DM langt væk fra klubben, og i stort set kun privatejede arealer. Men vi ville give o-Danmark spændende orientering og flotte oplevelser, og vi synes selv, det lykkedes, som vi havde tænkt det.

Stævnepladsen til DM Stafet var en lille intim plads i et granitbrud med publikumspassage og speakning oppe, mens opløbet var placeret nede ved publikum.

DM Stafet

I Slotslyngen fik vi nej til vores første stævnepladsprioritet, men efter en besigtigelse med en nøgle-lodsejer og lidt forhandling lykkedes det os at få vores favoritterræn som en del af løbsområdet. Granitbrud/detaljeret område af en nu helt tilvokset gammel dyrepark! Og ja, vi måtte også gerne bruge det ene spektakulære granitbrud som stævneplads, som jeg havde foreslået lodsejeren. På den måde ville alle deltagere få glæde af det relativt ukendte og meget særlige (og barske) Borrelyng-område. Måske vi kunne overraske deltagerne, der kun vidste, at de skulle løbe i Slotslyngen?

Med en så kompakt stævneplads kørte planlægningen derefter i 2 spor: parkeringsmuligheder og ’kan-vi-være-der’-snakke med banelæggeren, der fornemt lavede 4 oplæg til ind- og udløb. Jeg var næsten så forelsket i pladsen, at jeg på forhånd havde bestemt mig for, at vi kunne være der, men banelægger Bo Konring og jeg fik alligevel nogle fine drøftelser, og vi gik videre med den bedste af Bos oplæg.

De overordnede tanker var: synlig publikumspassage på toppen af bruddet, skiftezone i bunden, speakning på kanten, udløb til startpunkt af en gammel overgroet sti. Servicefunktioner ude langs kanterne af opholdsarealet eller omme bagved. Ikke bygge noget, holde materielbehov på et minimum.

Kompromiserne var følgende: Småt med plads, dvs. ingen klubtelte, børnebanen blev gemt væk i et mini-skovstykke, og der måtte afmærkes hen til start-teltet fra stævnepladsen. Afstand fra parkering blev en længere gåtur langs en større vej.

For ikke at afsløre mere end højst nødvendigt overfor deltagerne, lavede vi ikke nogen stævnepladsskitse, men angav kun, parkering og afstande. Det vil jeg anbefale alle DM-arrangører. Mest af alt for at opnå større fairness, så alle deltagere har samme viden.

Stævnepladsen til DM Stafet var en skrånende græsplæne, der gjorde, at man havde godt udsyn til både publikumspassage og opløb.

DM Lang

Med 2 stævnepladser på en weekend er man som arrangør godt spændt for. For at lave den fedeste løbsoplevelse havde vi valgt Paradisbakkerne som løbsområde til langdistancen 30 minutters kørsel væk fra lørdagens stafet. Med andre ord, hvis vi kunne lave en mere simpel stævneplads om søndagen, så var det langt at foretrække.

Forhandlingerne med en meget positiv lodsejer om vores førsteprioritet for stævneplads faldt hurtigt på plads, og vi valgte en enkel skrånende græsmark helt op ad skoven tæt på en offentlig p-plads med toiletter.

For ikke at sprede stævnepladsen over et for stort areal, havde vi lagt os helt op i hjørnet af marken, og efter forslag fra de materielansvarlige dagen før, komprimerede vi pladsen yderligere, og jeg valgte også at hegne den ind. Kiosken blev placeret højt af hensyn til regn, tæt på resultater og målgang. Pladsen var simpel at etablere og simpel at tage ned.

Kompromis: Børnebanen og toiletterne måtte ligge adskilt fra stævnepladsen, parkering skulle have været kantparkering langs en vej, men dagen før fik vi lov til at bruge en græsmark helt tæt på.

DO’s

  • Optimal placering ift. udnyttelse af evt. ekstra spændende terræn for alle baner
  • Gerne med niveauforskel, så opløb eller publikumspost kan gøres synlige fra det meste af pladsen
  • Ikke for stor, eller skal kunne komprimeres, så der skabes atmosfære til stævnet
  • Mulighed for visuel publikumspassage/publikumspost for flest mulige baner uden kompromis på banekvalitet, som minimum et synligt opløb
  • Altid resultater og kiosk tæt på hinanden, og godt udsyn til opløb fra opholdsområde, telte omme bagerst
  • Gerne skybrudssikkert, så IT og andre kritiske funktioner kan stå højt i terræn
  • Lav få, men faste overgange på opløb for publikum
  • Lav restriktioner på, hvor telte må stå, så alle kan se opløbet
  • Parkeringsmulighed indenfor rækkevidde af maksimum 1500 meter, eller mulighed for afsætning af passagerer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s