Find Vej Inspiration Kort

Find Vej skal have en kærlig hånd

Efter 15 år som succesfuldt flagskib for orienteringssporten, står www.findveji.dk nu over for en revidering. Det skal blive muligt at tegne et betalt abonnementslignende ”Find Vej-medlemskab” for de mange brugere, der ikke er i en orienteringsklub. Formålet er at knytte brugerne af de faste poster tættere til vores organiserede del af sporten og samtidig sikre en bedre fremtidig drift af faciliteterne.

Af Johanne Valbjørn Gydesen, udviklingskonsulent i DOF

Siden 2007 har de mere end 300 Find Vej-projekter i hele Danmark gjort det muligt for alle at prøve orientering 24 timer i døgnet, 365 dage om året – lige når det passer den enkelte. Find Vej er med til at præsentere vores sport for et bredt publikum på en meget tilgængelig måde, og de faste poster kendes vidt og bredt af bl.a. skoleklasser, hundeluftere, spejdere, familier og selvorganiserede idrætsudøvere.

Udfordringer og potentialer

Men der er én primær udfordring med Find Vej-konceptet i dag, nemlig at der ikke er afsat driftsøkonomi til at vedligeholde faciliteterne, herunder kort, pæle og skilte. Det betyder, at mange klubber er afhængige af engangsbevillinger for at kunne opretholde Find Vej-tilbud af en vis kvalitet. Hvis økonomien udebliver, er risikoen, at Find Vej-projekterne forfalder og giver ringere oplevelser med både forældede kort og forældede postplaceringer.

Der er til gengæld også et stort potentiale, som kan udnyttes endnu bedre, end tilfældet er i dag. Coronatiden viste nemlig, at mindst 100.000 danskere gerne ville ud i naturen med et kort i hånden. Det er mange gange flere end medlemstallet i DOF. Bedre adgang til brugernes kontaktoplysninger vil betyde, at vi som forbund og klubber i højere grad kan nå ud til de interesserede med information om lokale orienteringstilbud. Dermed er det netop håbet, at Find Vej-medlemskaberne kan medvirke til at knytte de mange uorganiserede brugere tættere til DOF og den lokale o-klub.

Find Vej til et alternativt medlemskab

Som Find Vej-medlem får man adgang til alle de opdaterede kort og ruter i hele landet og giver samtidig samtykke til at modtage nyhedsbreve med relevant information om orienteringsaktiviteter. Prisen for et medlemskab sættes lavt, så alle kan være med. Men det signalerer også, at Find Vej har værdi, og at der ligger et stort arbejde bag etablering og drift af de mange projekter i hele landet. Personer, der allerede er medlem af en orienteringsklub, vil fortsat have fri adgang til alle Find Vej-projekter og ruter på findveji.dk.

Den ekstra økonomi, der genereres via Find Vej-medlemmerne, skal gå tilbage til de forskellige Find Vej-projekter og vedligehold af disse med mulighed for, at driftsopgaven løftes enten af en klub eller af DOF. Målet er, at Find Vej fremover kan blive selvfinansierende med kontinuerlig vedligeholdelse af faciliteterne frem for de usikre engangsbevillinger. På den måde sikres også den bedst mulige oplevelse for brugerne – og forhåbentlig øges chancen for, at folk har lyst til at komme igen.

Om projektet

Arbejdet med at revidere Find Vej begyndte 1. september 2022, og til formålet har DOF søgt og fået bevilget initiativpuljemidler fra Danmarks Idrætsforbund under projekttitlen ”Find Vej til et alternativt medlemskab.”  Projektet løber foreløbigt i et år og vil blive drevet af udviklingskonsulent Johanne Valbjørn Gydesen. Derudover vil direktør Bo Simonsen, udviklingskonsulent Nina Hoffmann, kommunikationsansvarlig Camilla Bevensee og DOF’s tilknyttede IT-konsulent Daniel Gottschalck også indgå i arbejdet.

Har du spørgsmål til arbejdet med udviklingen af det nye Find Vej-medlemskab, er du velkommen til at kontakte udviklingskonsulent Johanne V. Gydesen på jvg@do-f.dk. Johanne kan også kontaktes for sparring og evt. hjælp til fondssøgning, hvis opdatering af en klubs Find Vej-projekter kræver et større økonomisk råderum.

Spørgsmål vedrørende opdatering af klubbens projekter på www.findveji.dk kan rettes til udviklingskonsulent Nina Hoffmann på nh@do-f.dk.

For at sikre den gode brugeroplevelse med Find Vej, kommer der til at være nogle retningslinjer for de Find Vej-projekter, som fra 2023 ligger tilgængelige på www.findveji.dk

  • Kort: Skal være et orienteringskort, som er maks. 5 år gammelt. Dvs. i 2023 senest tegnet i år 2018.
  • Kontrol af poster og postplaceringer: Foretages min. 1 gang årligt.
  • Ruter: Der er mindst 1 familievenlig rute/bane med påtegnede stræklinjer mellem posterne.
  • Startsted: Der er tydelig henvisning til startsted(er), f.eks. GPS-koordinater eller præcis adresse.
  • Links på findveji.dk: De links, der er på www.findveji.dk til f.eks. klubbers hjemmesider og kortfiler, virker og sender folk de rigtige steder hen.

Derudover opfordres der til, at projekter og ruter uploades til O-track.

Det er målsætningen, at disse retningslinjer rammer en god balance mellem at have opdaterede Find Vej-ruter, og at det selvfølgelig samtidig kan lade sig gøre inden for frivillighedens rammer.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s