DM Inspiration Medier

Træklatring, retningsantenner og YouTube

Til årets DM Mellem havde IT-kyndige Jens Børsting fra Silkeborg OK sat alle kræfter ind på at gøre løbet streaming-venligt. Ikke mindre end en hel uges arbejde, 26 kameraer, 11 radioposter, 18 antenner og 4,5 km kabel brugte han for at skabe et setup, der skulle give mere direkte kontakt med publikum. Det omfattende arbejde har givet ham og speakerteamet masser af erfaring, som de tager med sig – og forhåbentlig allerede kan gøre brug af til DM næste år.

Af Kell Sønnichsen

Midgårdsormen blev ikke til noget i år. Så i OK Pan fandt vi på den idé at lave en sprintstafet i stedet – dagen efter DM Mellem. Og det skulle være med touch-free enheder, SIAC og et par radioposter. Jeg lånte to radioer hos Jens Børsting, der har 11 styk – og fik dem en lille måned før stævnet og regnede med at beholde dem. Men nej, Jens skulle bruge alle radioerne til DM Mellem dagen før. Nu er jeg så blevet nysgerrig: Hvordan har man brug for 11 radioposter til et stævne? Og hvordan laver man samtidig TV-streaming fra 26 kameraer? Svaret indeholder mange elementer, både træklatring, retningsantenner og YouTube.

Jens Børsting indrømmer blankt, at man måske nok ikke ligefrem har brug for så mange radioposter og kameraer. “Men nu er de her, og så kan vi lige så godt bruge dem!” Så der blev sat 26 kameraer, 11 radioposter, 18 antenner og 4,5 km kabel ud i Thorsø Bakker. Jens brugte en hel uge op til stævnet for at sikre sig, at tingene virkede med kameraer og antenner de forskellige steder i skoven.

Det har taget sin tid at få teknikken til at virke, men nu er det plug-and-play – næsten. Jens pointerer: “Det virker ud af boksen – når man gør det rigtigt. Men det er stadig således, at hvis et enkelt stik bliver samlet forkert, så har man tabt.” Så det er nødvendigt med nogen, der har erfaring med at bruge det, og Jens ser da også gerne, at der er flere, der forsøger sig med at bruge det. Indtil nu er der ikke egentlig klubber, der har henvendt sig, men enkeltpersoner har vist interesse.

“Min filosofi bag projektet var at skaffe udstyret og se, hvad det kunne bruges til. Jeg har selv købt det. Det er min hobby – og jeg har brugt mindre end på en mountainbike. Nu kan klubben bruge det, og det er fint, hvis de betaler lidt. Det er ikke et must for mig at få alle pengene hjem.”

Lidt overraskende har det vist sig at være ved Adventure Race, at de mange radioposter og kameraer mest har vist deres værd. Både for arrangører og publikum giver det indsigt i, hvor langt løberne er nået, og det giver mere direkte kontakt med publikum, der sender reaktioner retur til deres favorithold. Det var en overraskelse, men passer godt til Jens’ filosofi.

Kamerapositioner under DM Mellem. Ved at trykke på dem, kan man se videostreamen derfra.

På vane.dk kan man selv vælge sig ind på alle de kameraer, han sætter i skoven. Det kan tilskuerne hjemme i stuen udnytte – og selvom Jens godt er klar over, at det måske er lidt ”overkill”, så kan han se en brug af det på sigt med mere snævert fokuserede produktioner – f.eks. en streaming fokuseret på en enkelt klub møntet på dens fans.

At bruge informationerne fra udstyret, vil han dog helst lade andre om. “Hvordan man formidler det, jonglerer med streaming på YouTube og miks med GPS og radioposter, lader jeg de unge om. Det ved de meget mere om og er hurtigere til at bruge det.” Og ved DM Mellem var det netop Tjalfe Egholm Rude og hans team bestående af Bjarke Egholm, Christian Bagger, Andreas Bagger og Jakob Skaaning, der stod for det.

Speakerteamet i aktion. Foto: Sten Egholm Jørgensen.

Første gang, teamet var i aktion, var til Påskeløbet, hvor de testede “snakke-delen”. “Vi syntes, at det var sjovt. Jens er jo meget ambitiøs, og vi vidste, at vi ville få smidt en hel masse data i hovedet. Den overordnede tanke for os var at prøve at se, hvilke elementer der kunne fungere og ikke fungere – også i forhold til arbejdsindsatsen,” fortæller Tjalfe.

Så de testede både kameraer tæt på posterne og kameraer, der dækkede større områder – og nyskabelsen til DM Mellem var et ”running cam”: En løber med et kamera og en wifi-forbindelse i en del af skoven kunne løbe efter løberne og vise deres vejvalg over en strækning. Det viste sig overraskende nemt at få til at spille teknisk, men Tjalfe erkender: “Vi skulle nok have haft nogle, der kunne afløse Asger Skytte undervejs – han blev træt.”

Ved DM Mellem var opgaven så at forsøge at lave en egentlig produktion med sammenklip fra forskellige kameraer og tracking og streame den på YouTube. “Der var ret mange bolde i luften,” indrømmer Tjalfe. “Vi havde mulighed for det hele, og det var fedt. Men vi vidste, at det ville være svært at bruge.” Specielt hvordan indretningen og arbejdsgangen i speakervognen viste sig som en udfordring, når man skulle overskue så mange kameraer, tracking og radioposter – og samtidig nå at reagere på alle informationerne. Læren var at fokusere på 5-6 kameraer og trackingen. “Vi kunne bruge trackingen til at skifte til det rette kamera, men det var ikke helt ligetil,” synes han. “Trackingen var ca. 1 minut bagud, så løberne var i virkeligheden allerede ved posten, når vi så dem til at være 300 m før.”

En anden lære var, at det er nødvendigt med forskellig fokus på speakningen. Én til stævnepladsen, hvor man ikke kan se video-produktionen og en anden til den video-produktion, man får sat sammen.

Før stævnet havde de kigget på banerne og startlisten og snakket om, hvilke stræk og løbere, de ville fokusere på. Det viste sig dog, at det var sværere at udføre i praksis. “Det blev lidt rodet,” indrømmer Tjalfe. “Vi kunne godt mærke, at vi egentlig var for få og mere reaktive end egentlig aktive. Og så skal vi være bedre til at skære ind til benet med den røde tråd.”

Jens Børsting mener også, at det kræver en del ressourcer at stable en god produktion på benene. “Det kommer man ikke sovende til! Det kræver en del arbejde på forhånd, man skal kende banerne og løberne, kunne spille med tracking osv. Mit gæt er, at produktionsteamet var på 25-30 mand til World Cup i Schweiz.” Han ser gerne, at det er noget, man sætter ressourcer af til på forbundsniveau – en idé Tjalfe godt kan følge: “Vi har i teamet snakket lidt om at lave et ”road show”. Det kunne være sjovt, hvis vi lander på et setup, så det er mere mobilt og plug-n-play. Det kunne være fedt på sigt med en produktion i et ensartet format fra alle DM’er – også hos klubber, der har færre kræfter.”

De har allerede kontakt med et DM til næste år – og nye idéer, de gerne vil prøve af.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s