Frivillighed Historie Portræt

20 år med O-service

Alle danske o-løbere ved, hvad O-service er: den app eller hjemmeside, man bruger til at melde sig til danske løb. Men O-service er meget mere end det, og trods de mange år på nettet er O-service i stadig udvikling.

Af Søren Munthe

Google maps, bankappen og word er programmer eller apps, som man bruger uden at skænke udviklerne mange tanker: det er bare en anonym hærskare af it-programmører, der gør det nødvendige. For O-service består denne hær imidlertid kun af en mand: Carsten Stenberg.

Carsten Stenberg er ‘enmandshæren’ bag O-service.

Carsten Stenberg er en erfaren – og ganske habil – o-løber, der stiller op for FIF Hillerød. Men når han ikke løber o-løb, sidder han ofte ved computeren og skriver kode, der kan forvandles til fungerende programmer og apps. Det er blandt andet blevet til O-service.

”Det startede egentlig med, at jeg hjalp DOF med deres medlemsdatabase,” fortæller Carsten. ”Den skulle man først og fremmest bruge til at udsende O-posten (det daværende ”Magasinet Orientering”). O-posten blev udsendt til alle husstande med en organiseret o-løber. DOF lavede også en lille mappe med navne, adresser og telefonnumre på alle dem, der deltog i organisationen: klubformænd, medlemmer af udvalg og den slags. Der skete ret hyppige udskiftninger, så det var en opgave i sekretariatet at holde det ved lige. Det var derfor ret oplagt at bruge denne medlemsdatabase til et digitalt tilmeldingssystem”.

Vi er tilbage i 2001, og for dem, der er for unge (eller gamle…) til at huske, hvordan it-tilstanden var dengang, så er her en opfriskning: alle computere havde et diskdrev (til en ”floppy-disk” med plads til 1,6 Mb data, dvs. en tiendedel af 1 foto taget med en nyere mobiltelefon), e-mail er almindeligt til korrespondance (i bedste fald via en ”ISDN-forbindelse” på 128 kb), men e-mail var langt fra noget alle kunne bruge. Data over nogle få Mb blev blandt private typisk brændt ned på en CD og sendt med posten – dengang fungerede postvæsnet dog, så et brev lagt i postkassen inden kl. 18 nåede frem til ethvert sted i landet inden kl. 12 næste dags formiddag.

Det var så den måde tilmeldingerne foregik på: løberen tilmeldte sig telefonisk, i et brev (af papir) eller en mail til klubbens tilmelder, der så skrev tilmeldingerne sammen i et brev, som tilmelderen sendte videre, igen i et brev eller en mail til arrangørerne, hvor tilmeldingerne (manuelt) blev lagt ind i et simpelt løbsprogram eller et af de programmer, der fulgte med de helt nye elektroniske tidstagningssystemer: Emit og Sportident.

”Når tilmeldingerne foregik på den måde, måtte tilmeldingsfristen for den enkelte løber nødvendigvis ligge ret lang tid før løbet,” forklarer Carsten. ”Et hovedformål med en digitalisering var faktisk at få afkortet det tidsrum, men det er så kun sket i meget begrænset omfang. Traditioner er svære at ændre”. Man aner et suk!

Da Carsten annoncerede initiativet på Orientering.dk, var der ikke ubetinget opbakning. Diskussionen gik især på klubbernes rolle, og om det overhovedet var realistisk og ønskværdigt med et landsdækkende system. Debatten findes stadig på Forum på Orientering.dk (”Online tilmeldingssystem”), hvis man vil genopfriske synspunkterne.

Der blev etableret en gruppe af interesserede o-løbere, men det endte ret hurtigt med at Carsten bare lavede sit eget program. Det kom til at fungere indlysende nemt, så først gik Østkredsen og senere DOF ind og lavede en kontrakt med ham, så O-service blev landsdækkende, uden at klubberne eller de enkelte medlemmer skulle forholde sig til det. Status her 20 år senere er, at O-service stadig er Carstens ejendom, og DOF betaler en årlig brugsafgift, der med tiden og den øgede funktionalitet nu er oppe på 26 kroner pr. aktivt medlem pr. år – ca. svarende til en kop kaffe og en grillpølse til et af årets større stævner.

I starten bestod programmet af de basale funktioner:

– kalenderen med aktiviteterne

– link til arrangør-hjemmeside med løbsoplysning

– link til tilmeldingssiden

– et løber-klub-regnskab, hvor løberens tilmeldinger blev registreret og klubben kunne føre sit løbsregnskab med alle de særlige forhold om kørselstilskud, kontingent og meget andet. Det er aldrig blevet et egentligt betalingssystem eller egentligt klubregnskab, men for den enkelte løber er det en let måde at holde øje med den personlige løbskonto.

Den oprindelige medlemsdatabase blev også hurtigt en del af programmet, men kun i det omfang, som det enkelte medlem var interesseret i at dele sine oplysninger.

”Sikkerheden har jeg fra starten prioriteret højt, og den enkelte bruger har stor kontrol over sine data. Der er en selvbetjeningsdel af O-service, som jeg gerne vil slå et slag for. Når man har logget sig på, kan man under ”Løbere” finde en menu, der hedder ”Ret løber”. Her kan man vælge de personlige informationer, som man vil lade programmet rumme.”

”Det er vigtigt for programmets funktionalitet, at oplysningerne er korrekte,” forklarer Carsten. ”Klubberne kan selvfølgelig i mange sammenhænge have brug for valide løberoplysninger, men løberne selv kan også have brug for det: ”Ruteplanlægning” virker kun, hvis programmet har den rigtige bopæl, ”O-result” linker kun til den rigtige løbsklasse, hvis programmet ved, hvem du er. Og der vil helt sikkert komme mere og mere, der er individuelt tilpasset på den måde,” forudser han.

Da O-service er Carstens ejendom, er det også ham, der bestemmer udviklingen. Der er ingen formaliseret brugergruppe eller forum, hvor man giver respons eller kommer med ønsker. Men ingen er helt alene, og Carsten er omgivet af gode kræfter. Han nævner Henrik Poulsen, der har sikret en let overførsel af løbsresultater til DOFs resultat-arkiv: O-result (www.o-result.dk), Anders Klinting, der har stået for integration af Divisionsmatchens resultater og stillinger (O-service -> Fælles -> Divisioner), og Keld Gade, der er superbruger og bl.a. har udfærdiget en række brugsanvisninger (O-service -> Hjælp -> Manualer). Hvis du selv har nogen forslag til programmet, savner noget eller har en god idé, skal du skrive et indlæg på O-services Facebookprofil: www.facebook.com/OServiceFAQ/

Har du nogen nye funktioner på vej?

”Det seneste er en idé om at kunne organisere samkørsel via O-service. Det første spørgsmål er, om der er nogen, som vil bruge det? De næste: Skal det fungere på tværs af klubberne eller klubvis? Skal man have faste opsamlingssteder? Skal der være penge involveret? Den slags skal man have afklaret, før man laver den første programlinje. Men jeg synes, det er en meget sympatisk idé. Vi bruger jo en masse energi på at køre til og fra løb, og i reglen er det umuligt at bruge offentlig transport.”

Hvorfor er træningsløbene ikke med i O-service?

”De kom aldrig rigtig med. Da O-service startede, var der allerede en række lokale og velfungerende samarbejder mellem klubber, fx Østkredsens Karusselløb. I dag har de store klubber deres egne klubkalendere med klubbens interne aktiviteter. Nogle af dem trækker endda oplysninger fra O-service og lægger dem ind sammen med klubaktiviteterne.

Medlemmerne skal jo stadig ind på O-service for at melde sig til de åbne løb. Kan man ikke lave det omvendt: at klubberne lægger deres interne arrangementer ind i O-service, men sådan at kun klubbens egne medlemmer kan se dem, og så de ligger sammen med alle de fælles arrangementer?

Jo, det kan godt laves, men der er ikke nogen, der har ønsket at betale for det.

Nu er det jo dit program. Hvad vil der ske, hvis du får et klaver ned over dig?

”Så vil DOF arve programmet kvit og frit. Men de skal jo nok finde en ny udvikler!”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s