Af Iben Valery
Vi dyrker vores sport udendørs, og vi bruger en minimal mængde udstyr. Hvor meget er der egentlig at justere på, når det kommer til CO2-udledning i orienteringsløb?
Svaret er: en hel del.
Lige så vel som at samkørsel, mindre plastik og genbrug alt sammen er noget, der fylder i resten af samfundet, så er der også noget at hente i dansk orientering for at reducere aftryk på klimaet.
”Grøn omstilling og ændret adfærd kommer til at blive en del af vores alles hverdag før eller siden,” konstaterer direktør i Dansk Orienteringsforbund, Bo Simonsen, der mener, at det derfor også er vigtigt at sætte fokus på dette i orienteringssporten – og spørger man ham, giver det den bedste effekt, hvis det fokus kommer fra de enkelte klubber selv.
Som naturbrugere skal vi signalere ansvarlighed
En af de klubber, der allerede kan skrive grønne initiativer på CV’et, er Silkeborg Orienteringsklub. Da den midtjyske klub skulle forberede årets Påskeløb, var bæredygtighed nemlig på dagsordenen, og da arrangementet løb af stablen i april, var listen over grønne tiltag lang: Opfordring til samkørsel, affaldssortering under stævnet og veganske alternativer i kiosken er bare et par eksempler på de ting, som Silkeborg Orienteringsklub havde valgt at indføre.

I instruktionen var det fx fremhævet, at ’for at minimere forbruget af krus opfordrer vi til at medbringe eget drikkekrus. Kaffe/te koster 7 kr. i eget krus, men 14 kr. hvis man vil købe et krus,’ og denne opfordring bar frugt. Størstedelen af de kaffetørstige havde medbragt egen kop, og det resulterede i, at Silkeborg OK kun skulle af med 200 krus, selvom der blev solgt cirka 2000 kopper kaffe.
Det er et stort skridt i en grønnere retning, men der er stadig andre områder, der har endnu større betydning i klimaregnskabet. En af de store syndere er kørsel og de mange biler, vi er afhængige af for at kunne komme ud i skoven. Dette var også oppe og vende hos Påskeløbets arrangørteam, som opfordrede til samkørsel, men de erkender også, at det er svært at gøre noget fundamentalt ved, fordi vi dyrker vores sport ude i skoven og derfor har svært ved at komme frem på andre måder. Men samkørsel kan være et endnu skridt på vejen – et skridt, som direktør Bo Simonsen er enig i, er vigtigt.
”Vores idrætsanlæg er i den grad CO2-venligt, men når det gælder transport, er der en del at hente. Her skal vi blive bedre til at køre sammen og huske på, om det er muligt at komme til orientering uden at skulle bruge bil,” siger han.
Derfor er netop bilkørsel også et emne internt i Dansk Orienteringsforbund. Her har de ansatte besluttet, at bilen får lov til at holde parkeret derhjemme i forbindelse med tjenesteopgaver, hvis det er muligt at vælge et grønnere alternativ, og den beslutning har gjort, at over halvdelen af transporten allerede er blevet flyttet fra bil til bus og tog.
En gradvis ændring
Langt fra alle miljøbelastende udfordringer kan løses med et par tiltag, og selvom der er fokus på det både i forbundet og i klubberne, så er der stadig et stykke vej igen. Til Påskeløbene fik vi dog en smagsprøve på, hvordan vi kan afholde stævner mere bæredygtigt, og i Silkeborg OK er de også meget bevidste om, at ændringerne i en grønnere retning skal ske langsomt, så folk kan vænne sig til dem. Derfor har klubben også været nødt til at prioritere i tiltagene.
”Det handler meget om ’nudging’. Det skal være nemt at tage bæredygtighedsvalg, men vi er også klar over, at det skal komme gradvist. Fx vurderede vi, at vi ikke kunne lade være med at tilbyde væske på stævnepladsen, men på sigt kan man godt forestille sig, at hver løber har væske med til eget forbrug,” siger stævneleder ved Påskeløbene, Anette Bagger.

Nogle kan måske have svært ved at forestille sig et stævne uden væske, men stævnelederens forslag er ikke så langt fra virkeligheden. Bevæger man sig fx over Øresund og deltager i konkurrencer hos vores svenske naboer, vil man som regel ikke opleve at få tilbudt væske i mål.
Oftest handler det i bund og grund om, hvad vi er vant til, men vane er ikke nødvendigvis altid den bedste løsning. Derfor står det også klubberne frit for at lave ændringer i opsætningen af stævnet, som Silkeborg OK har gjort, så længe ændringerne ikke går imod stævnereglementet.
I DOF er der nemlig fokus på grøn omstilling som en strategi under DIF, og derfor skal der lyde stor ros til de klubber, der allerede har gjort tiltag i årets første måneder, men lige foreløbig er det ikke noget, der kommer til at blive pålagt fra forbundets side, fortæller direktør i DOF, Bo Simonsen.
”Vi skal støtte med gode ideer og muligheder for ændret adfærd uden, at vi skal ud i anvisninger eller regler, og så skal vi naturligvis sørge for, at vores reglement ikke er en hindring for at gennemføre ændringer, der ikke går udover det sportslige,” siger han.
Bæredygtig tankegang i de danske o-klubber er altså kærkomment hos DOF. Men det er det ikke mindst også, når det kommer fra eksterne samarbejdspartnere. En af dem er Trimtex, som har store visioner indenfor bæredygtighed.


Trimtex er en af DOF’s samarbejdspartnere og står for at levere tøj til landsholdet. Når landsholdsløberne repræsenterer Danmark, er det derfor med Trimtex-logoet på den rød-hvide landsholdsdragt.
Grøn vision hos samarbejdspartnere
Når det danske fod-o-landshold og mtbo-landshold kæmper om medaljer til mesterskaber, så er det med Trimtex-logoet på tøjet. Den norske sportstøjsproducent Trimtex står nemlig for at designe og producere tøj til de danske orienteringslandshold, og de samarbejder også med mange danske orienteringsklubber om at levere klubtøj. Trimtex er derfor ofte synlige til o-stævner og er dermed også klar over det ansvar, de har for at udstråle bevidsthed overfor klimaet.
”Tøjindustrien er kendt for at være slem i forhold til vores miljø, og derfor føler vi et stort ansvar. Det er et ansvar, vi meget gerne vil tage, og vi vil også rigtig gerne gå foran,” siger Mikkel Lund, salgsansvarlig i Trimtex – og derfor har Trimtex sat sig hårde mål for fremtiden:
I 2025 skal alle produkter indeholde bæredygtige materialer. I 2030 skal alle produkter udelukkende bestå af bæredygtige materialer.
Sådan lyder visionen fra sportstøjsproducenten, der siden 2018 har haft fokus på en grønnere produktion. Meget af deres tøj indeholder allerede bæredygtige materialer, og mere specifikt består 38% af deres produkter af mindst 50 % bæredygtige materialer.
Landsholdsløbere og -ryttere kan derfor have lidt bedre samvittighed, når de suser rundt i de rød/hvide farver, og det er i tråd med DOF’s grønne omstilling.
”Det er altid rart at finde fælles fodslag med vores samarbejdspartnere, og det gælder også, når vi skal se på ændret adfærd i mere bæredygtig retning,” siger DOF’s direktør, Bo Simonsen.
Hvis alt går som planlagt, vil produktionen blive ændret over de næste år, men forbrugerne kommer ikke til at mærke forskel i hverken kvalitet eller pris, forsikrer Mikkel Lund.
”Egentlig så skulle man jo helst ikke mærke nogen forskel, da produkterne skal være lige så gode, slidstærke og funktionelle, som de altid har været. Vi oplever også, at vores kunder er optaget af bæredygtighed, men ikke noget man nødvendigvis er villig til at betale meget ekstra for. Så derfor er vores fokus også, at det ikke må fordyre vores produkter nævneværdigt,” siger han.
Én del af miljøbelastningen er produktionen af tøjet, en anden er, når det skal fragtes. For lige så vel som at vores biler forurener, når vi skal til stævner, så forurener transporten af tøj – men det har Trimtex også fokus på.
”Vores primære produktion foregår på vores egen fabrik i Pärnu i Estland. For at være præcis, så bliver 99,2% af alle vores produkter produceret her. Derudover har alle vores leverandører underskrevet vores Code of Conduct og følges op jævnligt,” fortæller Mikkel Lund.
Bæredygtig fremtid?
I Silkeborg OK sætter man endnu et hak i skemaet over grønne tiltag. De har valgt at spare miljøet for speciallavet hjælperbeklædning ved Påskeløbene og i stedet bruge klubdragten for at fremstå ens til stævnet – en klubdragt der er prydet af det velkendte Trimtex-logo.
Hos den midtjyske klub håber man samtidig på, at andre danske klubber har lyst til at fortsætte den grønne retning og videreudvikle på området, og den forhåbning støtter man i DOF.
”Ved at gå ind i dette arbejde nu kan vi måske være med til at guide og ændre adfærd på en måde, så det passer til vores sport. Venter vi, kan det være de, der mener, at bilfri søndage og forbud alene skal sætte dagsordenen, og det er vi ikke tjent med. Vi vil hellere være med til at flytte fra tanke til handling fremfor at vente passivt på påbud,” siger direktør Bo Simonsen og opfordrer hermed de danske o-klubber til at tage udfordringen op.

Silkeborg OK’s grønne tiltag til Påskeløbene
- Man skulle som udgangspunkt medbringe egen flaske for at få vand på stævnepladsen
- Prisen på kaffe og te steg til det dobbelte, hvis ikke man havde egen kop med
- Ved væskeposterne blev der anvendt krus af bioplast
- Affaldssortering
- Fravalg af resultater på papir
- Klubben havde fravalgt speciallavet hjælperbeklædning, men benyttede i stedet klubtøj.
- Opfordring til samkørsel
- Fokus på valg af emballage i kiosken
- Vegetarisk mad til hjælperne ved flere måltider
- Grønne alternativer til kød i kiosken

Bæredygtighedsmål i Trimtex
- I 2025 skal alle produkter indeholde bæredygtige materialer, og i 2030 skal alle produkter udelukkende bestå af bæredygtige materialer.
- Fokus på menneskerettigheder og udelukkelse af børnearbejde
- Alle leverandører af materialer skal underskrive ’Code of Conduct’
- Fokus på at minimere affald på fabrikken
- 99,2 % af produktionen foregår på Trimtex’ egen fabrik i Estland