Elite Portræt

Søren Thrane Ødum vil være med i toppen af international orientering

Har man fulgt lidt med i den danske juniorklasse de sidste par år, ved man nok, hvem OK ØST Birkerød-løberen Søren Thrane Ødum er, men i år har han, selvom han stadig er junior, løbet sig på holdet til både EM og VM for seniorer. Magasinet Orientering har stillet den unge nordsjællænder 10 vigtige spørgsmål, så du kan lære ham lidt bedre at kende, inden han skal ”være med til at kæmpe om guld på alle distancerne” ved Junior-VM i Tyrkiet til september.

Af Camilla Bevensee

  • Hvordan er du kommet i gang med at løbe orienteringsløb?

”Jeg er født ind i en orienteringsløbsfamilie, så det er indflydelse fra min mor og far og mine søskende, der har gjort, at jeg er kommet i gang med sporten. Jeg startede med at være ude til o-løb, fra jeg var helt lille, og så er jeg kommet mere og mere i gang med det, men jeg dyrkede mange forskellige sportsgrene, da jeg var yngre. Jeg begyndte at løbe de første baner alene, da jeg var 7-8 år. Da jeg blev 13-14 år, ville jeg gerne se, hvor god jeg kunne blive til o-løb, så jeg lagde de andre sportsgrene lidt på hylden, og så er det gået fremad derfra.”

Søren er den yngste i en søskendeflok på tre, der tæller hhv. tidligere og nuværende landsholdsløbere Marius Thrane Ødum og Miri Thrane Ødum, der begge har taget flere medaljer til junior-VM. Begge hans forældre, Charlotte Thrane og Rasmus Ødum, er også tidligere landsholdsløbere med flotte internationale meritter.

Da Søren kom i mål på langdistancen til VM i juli, havde han foreløbig bedste tid. Her får han et kram af sin storesøster Miri, inden han skal op og sidde i førerstolen.
  • Hvorfor lige orienteringsløb?

”Jeg synes, det er en megafed sport. Det er svært at sige én ting, men fx det her med, at det altid er en ny udfordring, når du løber en bane, er fedt. Man ved ikke, hvad der venter én, før man vender kortet. Det gør, at der er et stort mentalt aspekt i det, fordi du skal håndtere en masse usikkerhed. Samtidig er det jo en fysisk hård sportsgren, hvor man skal kunne presse sig selv og løbe så hurtigt, man kan, i lang tid, samtidig med at der er det tekniske element. Det er nok kombinationen af det hele, der gør, at jeg synes, at det er sjovt og udfordrende hver gang.”

  • Hvor meget træner du?

”Jeg følger en træningsplan, hvor jeg har tre uger, hvor jeg træner meget, og så har jeg en uge, hvor jeg træner lidt mindre, for at give kroppen lov til at komme ovenpå igen. I de hårde uger træner jeg nok en samlet mængde på 15-16 timer, hvor 10-13 timer af det er løb. Og så er der noget styrketræning og noget alternativ træning, som typisk er cykling eller rulleski. I de rolige uger træner jeg lidt mindre og løber lidt færre hårde pas. I stedet for at løbe hårdt fire gange om ugen, så løber jeg kun hårdt 2 eller 3 gange om ugen. Frem mod mesterskaber og andre mål i løbet af sæsonen, justerer jeg lidt på træningen og gør nogle ting anderledes for at stå endnu skarpere.”

Søren har igennem mange år kunnet træne meget, og derfor kan han holde til at løbe mere end mange andre på hans alder uden at blive skadet. Han er heller ikke bange for at lytte til kroppen og har næsten hver uge dage, hvor han ikke snører løbeskoene.

”Tre eller fire gange om ugen løber jeg to gange om dagen. Det kan fx være en dag, hvor jeg løber intervaller om morgenen, så løber jeg en rolig tur om aftenen. Men jeg har også nogle dage, hvor jeg slet ikke løber, og i de rolige uger har jeg dage, hvor jeg laver ingenting og slapper helt af. Det handler om at lytte til kroppen og mærke efter.”

Den førende løber får lov til at sidde i ’førerstolen’, indtil tiden bliver slået. Den unge Søren smiler stort bag mundbindet, da han fik lov til at sidde i den varme stol et godt stykke tid.
  • Er det din tilgang til træningen at mærke efter, eller har du en overordnet tilgang til træning?

”Det her med at mærke efter, det er helt sikkert en ting, man skal være god til, tror jeg. At lytte til kroppens signaler, både i forhold til at kunne undgå skader, men også i forhold til træthed og for at kunne undgå sygdom og længere afbræk i træningen. Kontinuitet er noget af det vigtigste for at blive bedre. Samtidig skal man jo ikke være bange for at presse kroppen, for der skal også meget træning til for at blive god. Men hvis jeg kan mærke, at jeg er lidt for tung eller træt en dag, så er jeg ikke bange for at lægge benene op og tænde for fjernsynet.”

  • Hvad er det vigtigste for dig, for at du kan træne optimalt i hverdagen, og for at du kan konkurrere optimalt?

”Det er at være klar oven i hovedet, inden jeg skal træne, så jeg er indstillet på, hvad det er, jeg skal træne den dag og er frisk på det. Hvis jeg fx skal løbe en hård o-teknisk træning, og jeg ikke er der mentalt, så er det svært at få noget ud af det, og det kan hurtigt blive en dårlig følelse. Så det der med at være klar i hovedet og være sulten på at komme ud og træne eller konkurrere, for ellers kan det hurtigt blive surt at træne så meget, og så kan du ikke præstere, når det gælder.”

  • Hvad er din største præstation i orienteringsløb?

”Nu skal jeg lige tænke. Jeg synes jo, at den sæson jeg har haft indtil videre i år, hvor jeg har løbet alle distancer på to seniormesterskaber, det er jeg egentlig ret stolt af: at jeg har gjort det og har fået den erfaring. Det er jo ikke fordi jeg har fået en medalje om halsen, men jeg er glad for, at jeg har lykkes ed at kvalificere mig og egentlig også løbe en del løb, som jeg kan se tilbage på og være godt tilfreds med. Så den præstation er jeg stolt af.

Hvis jeg skal tænke på et enkelt løb, er det til JWOC i Danmark i 2019. Det var det løb i den uge, der talte mindst: mellemdistance-kvalifikationen. Jeg havde været skadet måneden op til, og så løb jeg langdistancen, og det skulle jeg måske ikke have gjort, for jeg fik det virkelig dårligt bagefter og var helt smadret. Heldigvis var der hviledag dagen efter inden kvalifikationen til mellemdistancen, hvor jeg kunne ligge i sengen det meste af dagen. Dagen efter gik jeg ud og løb kvalifikationen og vandt mit heat. Det var nok første gang, det gik op for mig, at mit niveau er højt. Selvom det bare var på en kvalifikation, så fik jeg løbet det løb, jeg gerne ville hele vejen. På trods af megen modstand – en dårlig følelse og lidt sygdom – gjorde jeg det, jeg skulle og det lykkedes. Det er jeg ret stolt af, at jeg kunne.”

  • Hvilket resultat er du mest stolt af?

”Det er nok her til EM i Schweiz, hvor der var sindssygt mange gode løbere med. Til World Cups får alle lande jo lov til at have flere løbere med, så feltet er lige det hårdere. Alligevel lå jeg efter mesterskabet på en samlet 12. plads på verdensranglisten, efter at jeg havde løbet mig til en 13. plads på knock-out-sprinten og en 16. plads på den individuelle sprint. Det er jeg virkelig stolt af, og det har givet mig blod på tanden.”

Det danske sprintstafethold blev nummer fire til VM i år. Søren Thrane Ødum havde sin debut på holdet og løb en flot andentur.
  • Hvad har været den største oplevelse, du har haft med orienteringsløb?

”Der har jo været mange efterhånden, men det er altid stort at få lov til at løbe mesterskaber. Junior-VM på hjemmebane var virkelig stort, og VM i år var virkelig stort, også fordi jeg fik lov til at stille op på samtlige distancer. Men jeg tror, jeg vil sige Tiomila i 2019, hvor jeg løb førstetur på herrestafetten for første gang. Når jeg tænker tilbage på det løb, så får jeg en helt speciel følelse. Det der med at stå på startstregen og være meganervøs, og så bare blive kastet ud i det. At løbe mod en masse af de store løbere og komme igennem natten og have klaret opgaven. Det var megastort.”

Søren løb Tiomila-førsteturen på andetholdet for sin internationale klub, svenske IFK Göteborg, og præsterede at løbe i mål omkring et minut efter det førende hold, og kun 9 sekunder efter førsteholdet.

  • Hvad er drømmen med orienteringsløb, hvor vil du gerne tage det hen?

”Jeg vil gerne tage det hele vejen og forsøge at blive den bedste. Eller i hvert fald en af de bedste, så jeg er med i kampen om sejren, hvis jeg løber et godt løb. Så det er jo en dag at stå på skamlen med noget ædelt metal rundt om halsen til et VM. Samtidig drømmer jeg også om at blive ved med at have det sjovt i processen og kunne blive ved med at nyde at træne hver dag.”

  • Hvad er det næste mål?

”Det næste er jo JWOC i Tyrkiet, som er det store mål, og som har været målet i den her sæson. Jeg havde ikke regnet med, at jeg skulle løbe senior-EM og senior-VM, da sæsonen gik i gang, så det har været lidt specielt at skulle sætte sig op til to mesterskaber, inden man kommer til hovedretten, kan man sige.”

Men du er ikke mæt efter de første to ’appetizers’?

”Ikke endnu. Det er JWOC, der er målet. Jeg har slidt lidt med en lille skade efter VM, så der har lige været et lille afbræk fra løb, men jeg føler mig rimelig klar til at give den det sidste nøk opad formmæssigt den næste måned. Jeg føler mig klar på opgaven, i forhold til at jeg allerede har løbet to mesterskaber i år og er kommet godt igennem dem, og det er bare en megafed erfaring at have.”

Har du fået skruet forventningerne til JWOC yderligere op efter VM og EM?

”Hele sæsonen har det været sådan, at jeg gerne vil være med til at kæmpe om guld på alle distancerne i Tyrkiet. Og det tror jeg stadig på, at jeg kan. Det er lidt specielt det her med, at jeg ikke har løbet en juniorkonkurrence i lang tid, jeg har kun løbet mod seniorer og mange konkurrencer mod de allerbedste i verden. Nu skal jeg omstille mig til at løbe mod nogen på min egen alder. Jeg har jo følt, at jeg er gået ind som ’underdog’ og ’upcoming’, til de her to seniormesterskaber, og nu er der ligesom nogle lidt andre forventninger, når det hedder JWOC. Både fra mig selv, og måske også fra andre.”

Der går rygter om, at du er storfavorit til JWOC?

”Jamen det er lige dét. Det skal jeg lige indstille mig på, at der også er store forventninger fra andre. Men det prøver jeg at lade være med at tænke så meget på. Det bliver megafedt at komme afsted, og jeg glæder mig rigtig meget.”

JWOC startede med sprint 4. september og kunne følges på løbets hjemmeside.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s