Inspiration

”Det er kærlighed, mere end det er business”

I mange år har Løberen været en trofast sponsor i Dansk Orienteringsforbund og for de danske orienteringsklubber, men orienteringsløb er ikke ligefrem en sport, der kaster store pengebeløb af sig. Så hvad er det, der motiverer Løberen til samarbejdet? Det giver chef for Løberen i Aarhus, Ebbe Møller Nielsen, et svar på.

Tekst: Iben Valery
Udgivet i samarbejde med Løberen

Når Ebbe Møller Nielsen bliver kontaktet af en orienteringsklub, indledes samtalen typisk med: ”Det lyder da fedt, at I gerne vil samarbejde med os,” hvorefter det næste, han siger, er: ”Hvad er det, I gerne vil, og hvad kan I tilbyde os?”

Ebbe er selv orienteringsløber, og når han ikke er i skoven med kort og kompas, er han chef i udstyrsbutikken Løberen og har sin daglige gang i butikken i Aarhus. Løberen har han sammen med Claus Stallknecht, og de to driver forretningen med områdecheferne Henrik og Kasper.

Den anden chef Claus, der har sin hverdag i butikken i Lyngby, er også orienteringsløber, så på den måde flyder fritid og arbejde sammen på mange punkter, og derfor kan det til tider være svært at adskille de to.

”Claus og jeg har mødt hinanden gennem orienteringsløb. Det er snart ved at være 40 år siden, vi løb DM mod hinanden første gang, og vi har altid været en del af miljøet. Derfor er det oplagt for os at gå ind og støtte orienteringsløb,” siger Ebbe Møller Nielsen.

Ebbe Møller Nielsen kan både drive virksomhed og løbe o-løb, hvilket flere DM-medaljer vidner om. Foto: Kell Sønnichsen.

Til daglig løber Ebbe for Orienteringsklubben PAN Aarhus, og med interesse for o-løb og udstyr er det derfor naturligt, at meget energi bliver lagt i denne sport – både i fritiden og i arbejdet. Men når det kommer til forretning, er det heller ingen hemmelighed, at orienteringsløb ikke er en sport, der er mange penge i. Derfor er det mere en hjertesag end en pengesag, når Løberen bidrager med for eksempel gavekort til orienteringsklubberne.

Det vigtigste er nemlig, at det føles godt, når der samarbejdes med de danske orienteringsklubber, men for at et samarbejde skal fungere, skal der leveres begge veje, og det leder os tilbage til spørgsmålet om, hvad klubberne kan tilbyde: loyalitet.

Loyalitet hos kunderne

Typisk ringer eller skriver klubberne med et formål. Det kan være med et ønske om præmier til et klubmesterskab, eller at Løberen skal købe en annonce i deres klubblad, men nogle gange er forretningen nødt til at sige nej.

”For os er det jo rigtig meget et spørgsmål om at have hjertet med, i det vi gør. Så når vi nogle gange siger nej, så er det ikke fordi, vi ikke vil, men fordi vi bliver nødt til at prioritere,” forklarer Ebbe.

Selvom han ikke altid kan give klubberne det, de efterspørger, så vil han hellere end gerne hjælpe. Men samtidig er hjælpen ikke helt gratis, så til gengæld håber han på loyalitet fra de danske o-løbere.

”Når jeg køber en annonce i et klubblad eller giver en præmie, så håber jeg da, at de vil lade være med at gå til Sportmaster og spørge, om de kan købe deres klubtøj der.”

Løberen er kun én blandt mange sportsbutikker på markedet, så de gør også deres for at være dér, hvor orienteringsløberne er – til stævner som Påskeløb og Nordjysk 2-dages – og med det klassiske Løberen-logo printet i hukommelsen, skulle det meget gerne resultere i, at orienteringsløbere ikke er i tvivl om, hvor de skal gå hen, når de gamle løbesko er slidt op.

Løberen har syv fysiske butikker i Danmark og er ofte at finde på stævnepladsen til større danske o-løb.

Man kan selvfølgelig ikke forhindre folk i at gå i den lokale sportsbutik, men nærhed og kendskab er forhåbentlig en faktor, der medvirker til, at folk vælger Løberen. Derfor er gavekort, logo på klubtøj og tilstedeværelse til stævner en blanding af kærlighed til sporten, men også et led i, at de danske o-løbere føler sig knyttet til butikken.

”Vi forsøger at bidrage meget, og det håber vi, at folk ser,” siger Ebbe.

Bidragene kommer både i form af støtte direkte til klubberne med gavekort til klubmesterskaber og samarbejde omkring forskellige motionsløb, som SkovMarathon, Helvede i Nord, Night Trail og Smuk Kvindeløb. Men et område der især er motiverende for en virksomhed som Løberen at bidrage til, er dér, hvor det gør mest gavn – hos ungdommen.

Et bidrag til forskel

’Taknemmelighed’ er et nøgleord, og derfor er det oplagt at støtte dér, hvor taknemmeligheden er størst. Det kan nemlig være væsentligt vanskeligere at være en 17-årig junior end seniorlandsholdsløber, og for junioren kan det ofte betyde mere at få et gavekort på 1000 kroner.

”Min antagelse er, at hvis ungdomsløbere har adgang til fornuftigt udstyr, så kan de bruge deres andre midler på at dygtiggøre sig ved at rejse eller slippe for at have et arbejde,” forklarer Ebbe.

Derfor besluttede Løberen at købe sig ind på juniorranglisten, vi kender som Løberen Junior League, for at hjælpe dér, hvor det gør mest forskel. Det er ikke milliarder, Løberen kan tilbyde, indrømmer Ebbe, men forhåbningen er, at det trods alt kan lette lidt, når man har lidt ekstra midler til rådighed: ”Jeg synes, det er fedt, hvis vi kan medvirke til, at løbere bliver dygtigere.”

Når Løberen sponsorerer gavekort til ungdommen, er det business, men samtidig handler det også om, at kunne identificere sig med det, man støtter: ”Vi har jo selv børn i orienteringssporten, og vi kender jo alle løberne, og vi kender deres forældre, derfor føles det godt at være den aktive medspiller på den del.”

Når man giver præmier til et B- eller C-løb, hvor en ungdomsløber vinder et par strømper, så er det oftest i de aldersklasser, det giver mest glæde. Derfor handler det lige så meget om at kunne følge med i, at bidragene gør en forskel, fortæller Ebbe Møller Nielsen. Det er lige så meget en opfordring til de danske orienteringsklubber om at huske Løberen, ikke bare før og under løbet, men også efter:

”Jeg elsker, når vi har givet noget, og folk sender et billede retur fra præmieskamlen. Jeg håber, at folk ved, at vi gør det, fordi det føles godt,” siger Ebbe.

En opfølgning er derfor altid værdsat, da det ofte kan blive ”business as usual,” når man har været med i så mange år. Og i den forbindelse opfordrer Ebbe derfor også klubberne til at tænke nye og større tanker, når det kommer til samarbejde:

”Det ville være positivt, hvis der var nogen, der tænkte på store projekter, vi kunne være med i. Dem, der er skarpe, og som kan tænke ud af boksen, det er dem, vi lytter til.”

2 kommentarer

  1. Hej Ebbe.

    Tak for dit seriøse indput – og for den store opbakning, som Løberen har støttet de danske O-løbere med gennem ganske mange år.
    Vi har en fast rutine i Søllerød OK: Når nye løbere dukker frem til vores træninger m.m., meddeler vi straks, at O-udstyr – specielt gode terrænsko – kan købes gennem løberen i Lyngby.
    Yderligere har vi jo i klubben Jørgen Münster-Swendsen, som tålmodig drager ud med O-Butikken weekend efter weekend til løb overalt i DK og som også er med til at forsyne medlemmerne i Søllerød OK med godt O-udstyr.
    For os O-løbere er det meget væsentligt at have let tilgang til “vores” udstyr – dér er Løberen en stor hjælp.

    Gert Bøgevig
    Søllerød OK

    Liked by 1 person

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s