Børn og unge Nordkredsen

Vokseværk tvang Anders i knæ

Schlatter-knæ satte ungdomsløberen Anders Secher Thomsens udvikling på standby. Det værste var tankerne, om ikke at kunne være til o-træning med alle kammeraterne. Men en klog pause fik ham tilbage i løbeskoene.

TEMA: Skader er noget de fleste orienteringsløbere før eller siden løber ind i. I et tema på tre artikler møder Orientering Online tre, der har prøvet at være skadede; landsholdsløber Josefine Lind, H60-løber Jess Rasmussen og ungdomsløber Anders Secher Thomsen.

Tekst: Camilla Bevensee

Anders Secher Thomsen har løbet orienteringsløb, siden han var lille, og indtil for nylig er det gået uden problemer. Men efter en længere periode, hvor Anders øgede sin træningsmængde, mærkede han en smerte i sine knæ. En smerte, der sad lige under knæet, der hvor knæskalssenen sidder fast på knoglefremspringet øverst på skinnebenet.

”I starten reagerede jeg ikke på smerten, så jeg fortsatte bare min træning. Jeg regnede nok med, at smerten gik væk nogle dage senere, som andre mindre skader har gjort det før. Men nogle uger efter var det stadig ikke forsvundet, så dér gik det op for mig, at der skulle gøres noget ved det,” fortæller Anders, der til daglig går på Marselisborg Gymnasium i Aarhus og løber for OK Pan Aarhus.

Anders går til daglig i Team Danmark-klassen på Marselisborg Gymnasium sammen med flere af sine kammerater fra OK Pan Aarhus. Foto: Jeppe Ruud

Osgood-Schlatter syndrom

Anders havde fået en skade, der er meget udbredt blandt unge, især drenge, og som betegnes Osgood-Schlatter syndrom. Skaden er en betændelsestilstand, der skyldes overbelastning, og som ofte kan sættes i relation til en periode, hvor udøveren er vokset meget. Man behandler normalt ikke skaden, men aflaster knæet, så smerterne ikke forværres. Det anbefales, at man ikke holder helt pause, men træner, så meget man kan, inden for smertegrænsen.

Læs mere om Osgood-Schlatter syndrom på Sundhed.dk.

Anders opsøgte en kiropraktor, der gennemgik hans krop og gav ham nogle såler, der i en periode havde rigtig god effekt. Sålerne skulle rette op på, at Anders trådte skævt, og han gik med dem til hverdag og i sine løbesko.

”Sålerne hjalp meget i et halvt års tid, hvor jeg kunne træne mere og mere uden smerter. Men for fem måneder siden kom smerterne pludselig igen, denne gang værre end tidligere,” fortæller Anders, der efter smerterne kom tilbage, stoppede helt med at løbe.

”Jeg fik en tid hos en fysioterapeut, som kun havde fokus på knæskader. Dommen var flere måneder uden løb,” husker Anders tilbage.

Fysioterapeuten gav Anders nogle øvelser, som skulle styrke hans knæ, og et stramt genoptræningsprogram, hvor han langsomt begyndte at løbe mere og mere.

”Efter et par måneder uden løb, måtte jeg begynde at løbe 1 km hver anden dag, og det skulle jeg gøre et par uger, hvorefter distancen steg med 500 m, og sådan blev det ved. En gang imellem fik jeg ondt i knæet igen, men smerten var klart mindsket, så det var gode tegn,” fortæller Anders, der måtte væbne sig med tålmodighed og holde sig til planen hen over sommeren, der ellers var booket med fede løbeoplevelser.

Anders i opløbet til Höstmedel i 2018; et mellemdistanceløb i nærheden af Gøteborg, Sverige.
Foto: Thomas Als

Det rigtige valg

Tålmodigheden betalte sig for Anders, der nu er kommet over sin skade.

”Jeg fortsatte med mine knæøvelser og løb så stille og roligt mere og mere. I dag løber jeg 4,5 km ad gangen, og jeg har ikke ondt i mine knæ.”

Uanset om du er eliteløber, motionist, ung eller gammel, er skader noget, der fylder meget i hverdagen. Det gjorde det også for Anders, der prøvede at gøre det rigtige for at komme hurtigst muligt over skaden.

”Jeg tænkte tit over, om jeg nogensinde ville komme tilbage og kunne løbe orienteringsløb igen, særligt i den lange periode, hvor jeg slet ikke løb. I den periode forsøgte jeg bare at fokusere på min genoptræningsplan og tro på, at det var det eneste rigtige at gøre,” fortæller Anders, der kunne se at det kunne betale sig i længden at følge planen og anbefalingerne fra fysioterapeuten.

”Jeg vidste jo, at hvis jeg ikke fulgte planen, skulle jeg med stor sandsynlighed starte forfra på hele forløbet,” reflekterer Anders, der blev slået endnu mere ud af at se og høre om sine kammeraters løbeoplevelser.

”En af de værste tanker, jeg havde, var, at alle andre løb en masse orienteringsløb, mens jeg mest bare var i fitnesscenteret eller derhjemme og lave træningsøvelser. Det var ikke fedt.”

Hårdt arbejde og disciplin 

Anders gjorde det rigtige og fortsatte med sine øvelser. Han fulgte planen fra fysioterapeuten og løb kun de kilometer, han måtte. Derudover blev det til en del gåture:

”Det værste ved at være skadet er, at man går banen rundt til TC, ungdomstræning og konkurrencer og bare lader de andre overhale én. Til alle de orienteringsløb havde jeg virkelig lyst til bare at sprinte afsted, når jeg så de andre løbe. Men det gik jo ikke,” fortæller Anders, der måtte overbevise sig selv om, at det var det rigtige at gøre, selvom følelsen af at blive overhalet og sakke bagud, var svær at acceptere.

”Generelt så er det følelsen af, at ens egen træning nærmest står stille og kun består af kedelige genoptræningsøvelser, mens alle de andre bare løber derudaf,” fortæller han videre.

På trods af flere måneder uden løb og en periode med smerter har Anders også lært noget af at være skadet, som han kan tage med videre, så han måske kan undgå at blive skadet igen.

”Jeg har lært, at der er flere vigtige former for træning end løb. Den basistræning, som jeg har lavet, mens jeg har været skadet, er virkelig god at lave, også selvom det slet ikke er lige så sjovt som at løbe orienteringsløb,” fortæller Anders, der vil fortsætte med at lave de øvelser for knæene, som fysioterapeuten gav ham for at forbygge, at knæsmerterne kommer igen.

Anders traf en række gode valg omkring sin træning, efter at han begyndte at mærke smerterne i knæene anden gang, og med hjælp fra behandlere og rigtige sko er Anders kommet over skaden.

”Der var flere ting, som hjalp mig ud af skaden. Fysioterapeuten og kiropraktoren har vejledt mig, så jeg fik en fornuftig genoptræningsplan og de rigtige såler, og ”Løberen” hjalp mig med at finde de bedste løbesko, der kunne give mig den rette stødabsorbering,” fortæller Anders, der forsøger at huske alle de råd og anbefalinger, han har fået undervejs. Han mener selv, at det vigtigste dog har været, at han har lagt en masse energi i øvelserne, og at han har været så disciplineret omkring at følge genoptræningsplanen.

Anders laver ud over sine øvelser for knæene, generel helkrops-styrketræning, hovedsageligt med egen kropsvægt, for at forebygge skader og blive stærk nok til at kunne holde til at løbe mere og mere. 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s