Børn og unge Inspiration

Forberedelsens time

Sommermånederne er kendetegnet ved sommerlejre, flerdagesløb og internationale mesterskaber. Orientering Onlines juniorreportere har i den anledning sat sig for at finde ud af, hvordan man bedst forbereder sig til sommerens konkurrencer. Læs budene fra Amanda Falck Weber, Thor Nørskov og Oscar Sig Tranbjerg.

Få tips til, når o-skoene skal snøres ved sommerens mange stævner. Foto: Kell Sønnichsen.

Tekst: Tjalfe Egholm Rude og Carl Emil Kovsted

Hvad gør du normalt dagen før en stor konkurrence?

Amanda Falck Weber: ”Afhængig af konkurrencens størrelse har jeg forberedt mig mere eller mindre i perioden op til. Dagen inden kan jeg godt lide at opsummere mine forberedelser og skrive et par ting ned, jeg vil have fokus på. Jeg skriver fokuspunkterne ned for at sikre mig, at jeg hat tænkt ordentligt over dem – men jeg tager sjældent papiret med mig på løbsdagen.

Amanda Falck Weber: Løber for Tisvilde Hegn OK. Er på det danske landshold og var med på det danske hold, der sidste år vandt VM-bronze i sprintstafet. Foto: Jan Frithjof Stephan

Derudover læser jeg den endelige instruktion, tjekker min starttid og planlægger dagen. Når jeg har gjort alt dette, kan jeg godt lide at lave noget helt andet, som for eksempel at spille et spil med mine klub-/landsholdskammerater, hjælpe med aftensmaden eller gå en lille tur i området.”

Thor Nørskov: ”Generelt forberedte jeg mig på det helt grundlæggende, så kun tilfældige ændringer kunne komme bag på mig.

Så gjorde jeg som B.S. (Christiansen red.) engang har sagt: ”Hvis jeg skal være et bestemt sted på et bestemt tidspunkt, så regner jeg altid baglæns i tid. Hvornår skal jeg stå op, spise morgenmad og så videre.” Tasken pakkede jeg altid aftenen inden, så jeg ikke glemte ekstrakompasset eller indlægssålerne.

Når alt det praktiske så var på plads, så handlede det om at kaste en masse kulhydrater indenbords. Min kære mor hjemme i Birkerød vidste godt, at i min verden er god mad, mad som kan spises med ske! Så kan store portioner ryge hurtigt ned. Pasta med kødsovs var altid en favorit.

Derudover var det rart at sætte en serie eller en dum film på, så jeg kunne koble fra. I de senere år, hvor smartphones blev bedre og mere almindelige, så var det heller ikke ualmindeligt, at jeg bare kiggede lidt på Instagram eller lidt hverdagsnyheder.”

Oscar Sig Tranbjerg: ”Dagen inden en konkurrence sørger jeg for at slappe godt af. Det vil sige, at hvis jeg skal have et træningspas, er det langsomt og ikke noget, der gør ondt i benene dagen efter. Ydermere virker det vildt godt at spise ordentligt meget dagen inden, og saftevand i store mængder er også et mirakelmiddel. Det gør, at hverken dehydrering eller sult melder sig under morgendagens strabadser.

Dagen før en super vigtig konkurrence, løber jeg også typisk en rolig orienteringstræning i noget relevant terræn – det gjorde jeg for eksempel til 10MILA i år, hvor det var en super god idé at vide, hvad Skåne var for en størrelse, inden jeg begav sig ud i stenørkenen.”

Har du nogen bestemte ritualer på selve dagen inden et løb?

AMANDA: ”Egentlig er jeg ret fleksibel, hvad det angår. Selvfølgelig har jeg en form for opvarmningsrutine, men en anden ting jeg godt kan lide er at stå for mig selv og kigge lidt. Bare betragte starten og de mennesker, der er omkring mig. Nogle gange prøver jeg endda at se, om jeg kan lugte en særlig lugt eller høre nogle sjove lyde. Alt dette bare for at finde ro og sikre mig, at jeg er til stede i nuet.”

THOR: ”Jeg har simpelthen fået for meget yoghurt med müsli til morgenmad som lille, så jeg begyndte at hade det, da jeg var omkring 16-17 år gammel. Derfor ville jeg gerne have 1-2 hvide boller med lidt forskelligt pålæg – gerne som toast.

På vej ud til konkurrencer hørte jeg altid musik. Gerne noget techno, så jeg kunne komme lidt i stemning og mærke suset i maven. I bilen på vej ud til konkurrence regnede jeg altid baglæns igen, hvornår jeg skulle starte opvarmningen. 15 minutters aktiv jogning/løb inden mellem- og langdistancer og 18-20 minutters jogning/løb inden sprinter.

Der skulle altid være tid til minimum to toiletbesøg og mulighed for et par bensving og let udstræk. Opvarmningen foregik altid med høj technomusik! Lige inden jeg gik i startboksen skulle jeg fortælle min o-metode til en træner eller en anden person. Det skulle siges højt, så jeg holdt mig selv op på det ude på banen.”

Oscar Sig Tranbjerg: Løber for Silkeborg OK. Er startet sent med orienteringsløb, men har et kæmpe gåpåmod og er altid klar til at smadre dig i opløbet. Foto: Jason Krogh-Pedersen

OSCAR: ”På løbsdagen er det super vigtigt for mig at stå op mere end tre timer inden, jeg skal løbe, så jeg både kan få spist ordentlig, drukket store mængder og opnået zen.

Coco pops er et hit, men typisk virker havregryn og rosiner bedst, da dette også sætter gang i kroppens mellemste systemer. Dette leder mig frem til den vigtigste del af forberedelsen: at vægtoptimere! Vægtoptimeringens resultat er det, der batter på langstrækkene, og det er super nederen, hvis det pludselig begynder at rumstere de forkerte steder, når man ellers har gode ben.

En 20-30 minutters langsom opvarmning er typisk et godt valg. Stigningsløb kan også anbefales, men lad endelig være, hvis det går ud over den fysiske præstation på banen eller humøret – mundvigen skal helst sidde helt oppe omkring ørerne inden start.”

Hvordan håndterer du, hvis det er gået enten godt eller skidt, og du skal præstere igen dagen efter?

AMANDA: ”Jeg plejer at vende løbet med min træner og eventuelt fejre det, hvis det er gået godt. Men når det er gjort, vender jeg blikket mod næste konkurrence. Skal jeg løbe mange konkurrencer i træk, forsøger jeg at forberede mig til dem alle i god tid, sådan at jeg dagen før kun skal opsummere og derfor kan bruge tid på bare at slappe af.”

Thor Nørskov: Løb for OK Øst Birkerød. Tidligere landsholdsløber med flere internationale sejre i blandt andet O-Ringen og Tiomila. Indstillede karrieren i 2018 på grund af vedvarende problemer med en hjernerystelse. Foto: Tue Lassen

THOR: ”Det er sket et par gange i min tid, at jeg har bommet stort på den første dag til et mesterskab. Specielt den første gang husker jeg tydeligt. Til EYOC i Spanien i 2010 på langdistancen bommede jeg stort flere gange og sprang til sidst en post over og blev diskvalificeret. Jeg var blandt favoritterne til mesterskabet og var helt nedslået.

Sammen med landstræneren analyserede vi løbet, og hvorfor jeg bommede. Tårerne og frustrationen blev forvandlet til gåpåmod og vilje. Dagen efter vandt jeg guld på stafetten med Joakim Sehested Sie og Jonas Falck Weber, og efterfølgende sølv på sprinten.

Der gik det op for mig, at hvis bare man sætter sig ned og er ærlig omkring, hvorfor man bommede, så kan man bearbejde vreden og frustrationen. Det kræver, at man tør sige den reelle årsag højt. Det kan være, at man var for egoistisk, man så en anden person, eller at man bare var irriteret over alle de dumme brændenælder. Det skal italesættes.

Vi fejler alle sammen, men det er bare vigtigt at sætte sig ned sammen med nogen og analysere fejlene, så man er bevidst omkring det dagen efter.”

OSCAR: ”Jeg evaluerer bedst, når jeg sammenligner præstation, strækudførsel og så videre med mine kompiser. Jeg starter med at have fokus på, hvor løbet gik godt, før jeg begynder at påpege diverse fejl, jeg har lavet på turen. En dårlig præstation eller et minibom i indløbet til en post skal ikke have større indflydelse på mit humør end, at jeg blot tænker over, hvad der gik galt og derefter, hvad jeg så kunne have gjort i stedet for at undgå fejlen.

Når jeg har spist mig gennem en tilstrækkelig mængde kage og er ved at være hjemme, så finder jeg diverse winsplittider eller en type gps-analyse frem, så jeg kan sætte sig godt og grundigt ind i, hvordan det er gået, og dermed kigge frem til en eventuel fremtidig konkurrence. Herfra restituerer jeg blot, spiser og drikker, hvad min krop efterspørger, samt sørger for at få tankerne lidt væk fra o-løb – såfremt det ikke er gået skide godt.”


Med disse ord fra de tre løbere er du nu endnu bedre rustet til at løbe konkurrencer fremover. En sidste lille anekdote fra Thor følger her med budskabet om, at det ikke er anderledes at løbe et stort stævne, end de små man er vant til:

“Jeg husker tydeligt JWOC i Polen i 2011 til sprinten, hvor jeg startede opvarmningen 45-50 minutter før min start. Emil Thorsen (daværende landstræner red.) stoppede mig og spurgte, hvad jeg havde gang i. Han vidste, at jeg aldrig havde varmet op så lang tid før og bad mig sætte mig ned igen.

Desuden bad han mig om at løfte blikket og holde op med at se så seriøs ud. Det slog mig ret meget, for det er typisk, at folk tror – inklusiv mig selv – at så snart det er en stor konkurrence, så skal man virke så seriøs. Man skal holde sig til sine normale og simple rutiner. Orienteringsløb handler om rutiner, og blot fordi man står til et DM, EM, VM, 10MILA eller O-ringen, skal man ikke ændre det hele.

Jeg elskede at joke og hygge med mine venner og andre løbere inden starten. For mig tog det lige toppen af nervøsiteten. Dog skal man altid respektere dem, som lader op til konkurrencerne på anden vis.”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s